erasmus

 Schooljaren 2019-2020 t.e.m. 2021-2022

We zijn erg blij mee te mogen te delen dat wij de goedkeuring mochten ontvangen voor ons partnerschap in een Erasmus+ -project. En dit gedurende 24 maanden. Ons samenwerkingsverband draagt als titel:

 

‘Talent in Everyone
 
 
-tying European schools together’
 


Dankzij de financiële steun (subsidies vanuit Europa) die verbonden is aan dit project kunnen wij het mogelijk maken om enkele van onze leerkrachten een bezoek te laten brengen aan onze partnerscholen:

Filmpje: Kennismaking met onze school in het kader van Erasmus+ 

 

De partnerscholen in dit project:

Vrije basisschool Sint-Lucia, Belgium, Oelegem

Vaajakummun koulu, Finland, Vaajakoski      Bezoek hun website.  Facebook.

PTE Illyes Gyula Gyakorló Általanos Iskola Alapfokú Müveszeti Iskola és Gyakorlóóvoda, Hungary, Szekszárd         Bezoek hun website.

SCUOLA SECONDARIA DI 1^ GRADO L.A.MURATORI, Italy, VIGNOLA             Bezoek hun website.

RK Basisschool Bernardus, Netherlands, Saasveld             Bezoek hun website.

Hoppensprett barneskole Brårud AS, Norway, Brårud              Bezoek hun website.


Visie


Onze samenwerking is gebaseerd op de filosofie 'The leader in Me'
 

Om leerlingen voor te bereiden op hun toekomst is het belangrijk dat zij 21-eeuwse vaardigheden ontwikkelen (life skills). Deze vaardigheden helpen leerlingen regie te nemen in hun persoonlijke ontwikkeling. https://ksudebinnentuin-live-51ca11285e5447329f-508cc8e.aldryn-media.io/filer_public_thumbnails/filer_public/3e/99/3e99f438-3708-4fe2-b0d6-19d562028293/pictureksu_debinnentuinboom_covey_7_eigenschappen.jpg__236x331_q85_subsampling-2.jpg

 

Wat is The Leader in Me? 

De Amerikaan Jean Covey heeft speciaal voor het basisonderwijsonderwijs de werkwijze ‘The Leader in Me’ ontwikkeld. Deze werkwijze spreekt kinderen aan op hun talenten en creëert (meer) betrokkenheid. In dit proces leren kinderen om medeverantwoordelijk te zijn voor hun leerproces, zelfsturend te zijn en goed en effectief samen te werken. Dit zorgt er mede voor dat kinderen meer plezier hebben in het leren.

 

De zeven gewoonten

Het uitgangspunt van The leader in Me is, dat je de invloed op je leven wel kunt vergroten door (zelf-)leiderschap te tonen, ook al is de wereld niet maakbaar. Het gaat erom leerlingen die gewoonten mee te geven die hen helpen zichzelf te ontwikkelen.

Je gebruikt hiervoor de zeven gewoonten van Stephen Covey:

  1. Ik ben proactief (ik kan kiezen en neem mijn verantwoordelijkheid voor mijn keuzes)

  2. Ik begin met het eind in gedachten (ik heb een doel voor ogen)

  3. Ik doe belangrijke dingen eerst (eerste werken dan spelen)

  4. Ik denk win-win (niet alleen ik, niet alleen jij, maar beter voor ons allebei)

  5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden (ik luister, niet alleen maar ook vooral met mijn ogen en mijn hart om jou te begrijpen)

  6. Creëer synergie (samen kunnen we meer dan alleen)

  7. Houd de zaag scherp (ik zorg goed voor mezelf)

Zelf-leiderschap

De 7 gewoonten van The Leader in Me, oorspronkelijk bedoeld voor volwassenen, zijn zeer effectief toepasbaar voor iedereen die zichzelf wil ontwikkelen en/of zijn relaties met anderen wil versterken. De theorie achter de 7 gewoonten is zo simpel en krachtig dat het zich gemakkelijk laat vertalen naar ‘zelf-leiderschap’ bij kinderen.

De 7 gewoonten helpen de kinderen om:

  • op basis van keuzemogelijkheden en argumentatie – zelf verantwoordelijkheid en beslissingen te nemen

  • tijd zinvol te besteden

  • bewust te worden van eigen zijn en kunnen; elkaar te begrijpen en relaties op te bouwen en te onderhouden

  • de kracht van samenwerken te ontdekken en te gebruiken

  • plezier te hebben in leren

Kortom: Leiderschap is vanuit een positief zelfbeeld ruimte en tijd krijgen om verantwoorde keuzes te maken, voor jezelf, de ander en je als totaal mens te ontwikkelen. 

Bezoeken aan de partnerscholen:

Bezoek aan Nederland (24-27 november 2019)

De Sint-Bernadusschool in Nederland is de coördinerdende school van dit project. Enigszins logisch dus dat dit de locatie is om alle partners van ons project te ontmoeten. Doelen van dit eerste bezoek waren kennis maken met onze buitenlandse collega's, tijd maken om de inhoud en het verdere verloop van het project te plannen en natuurlijk om de Sint-Bernadusschool te bezoeken. Zij werken al enkele jaren volgens het principe van 'The leader in Me' en konden ons dus tonen op welke manieren zij kinderen helpen in het ontplooien van hun talenten en de verantwoordelijkheidszin, betrokkenheid, ... bij hun leerlingen stimuleren. Het werd een erg inspirerend bezoek.

Aan alle scholen werd gevraagd om een filmpje te maken waarin je school wordt voorgesteld. We delen hier met veel fierheid het filmpje over onze school:

 Kennismaking met onze school in het kader van Erasmus+

 
  Bezoek aan Finland (12-16 februari 2020) 

 Ditmaal waren we te gast in de school Vaajakummun koulu, gelegen dicht bij Jyväskylä in Finland. Het voelde al een beetje vertrouwd toen we de collega's van onze partnerscholen opnieuw mochten ontmoeten. We werden ontvangen in een vrij nieuwe school, voorzien van een muzieklokaal, lokaal voor houtbewerking, kookruimte met 8 keukenblokken, ... Weet wel dat kinderen in Finland starten op hun 7 jaar aan hun schoolcarrière en daar dan samen op school zitten tot en met 16 jaar. Dat geeft dan ook een erg bijzondere sfeer in de school. Het onderwijssysteem is hier duidelijk geheel anders opgevat. Na elke 45 minuten les zien we de kinderen opnieuw hun skipak aantrekken om naar buiten te gaan, anderen zoeken in de gangen of gemeenschappelijke ruimtes een plekje om zich terug te trekken. NA 15 minuten pauze gaan ze opnieuw aan de slag voor 45 minuten. Is dit nu het grote geheim van het Finse systeem? Daarnaast zien we heel wat leerkachten en klasassistenten die zich in de verschillende klassen ontfermen over de kinderen. Het is duidelijk: "Vele handen maken licht werk". 

Na dit bezoek komen we alweer erg geïnspireerd terug naar onze school. Ook bewust van het feit dat we hier erg goed werk doen voor onze kinderen, want dat werken op 'maat van het kind' zagen we dan bijvoorbeeld veel minder in Finland. Tijdens dit bezoek hadden we ook de opdracht om aan elkaar te tonen op welke manier we op school inzetten op het werken met en aan talenten van kinderen.

Bekijk hier de presentatie die we daarvoor gebruikten.

 Volgende stap is nu dat we kinderen, via eTwinning, in contact gaan brengen met de kinderen van Finland (en later in het project met de andere landen). We kregen ook de opdracht om een Fresco te maken met de kinderen en deze een plek te geven in onze school. We zijn alvast benieuwd naar het resultaat!